Monday, September 15, 2008

HARAPAN RAKYAT MALAYSIA

  1. Rakyat mengharapkan perubahan dalam Negara kita.
  2. Rakyat berharap dapat melihat Malaysia diurus dengan baik, Harga minyak diturunkan, Malaysia kekal Aman. Melayu, Cina, India, Kadazan, Dusun dan lain-lain bangsa dapat hidup aman damai dan selesa.
  3. Rakyat mengharapkan mereka dapat hidup senang sesuai dengan kayanya negera ini dengan pelbagai hasil terutamanya minyak.
  4. Golongan pekerja mengharapkan gaji mereka bertambah dan setimpal dengan taraf infrastruktur negara yang boleh dikatakan telah setanding negara maju. Apa guna maju kalau gaji masih mundur.
  5. Rakyat mengharapkan agar gaji yang mereka dapat boleh menyara persekolahan anak-anak, makan minum dan pakaian keluarga, sedikit simpanan untuk hari tua dan ketika sakit pening.
  6. Rakyat juga mengharapkan agar ada sedikit lebihan pendapatan untuk membawa anak-anak kepantai atau berkelah ketika cuti sekolah.
  7. Rakyat mengharapkan keselamatan diri dan anak-anak mereka sentiasa terjamin. Anak-anak boleh kekedai, bermain ditaman permainan, atau berbasikal diluar rumah.
  8. Tinggal dirumah menjadi begitu selesa sesuai dengan slogan ’rumahku syurgaku’. Bukan rumah seperti penjara, pintu sentiasa dikunci kerana bimbangkan penyamun dan perompak, malam maupun siang.
  9. Rakyat juga menuntut agar mahkamah negara dapat memberi keadilan kepada mereka. Kalau seorang isteri yang dizalimi suami, ditendang, dipukul, ditindas, apakah ianya boleh mendapat keadilan dalam tempoh sebulan atau ia perlu menunggu 10 tahun untuk mendapat keadilan dimahkamah Malaysia, tak kira syariah atau sivil.
  10. Rakyat juga mengharapkan anak-anak yang dididik dengan sistem pembelajaran jadi cerdik, bila cerdik mereka dapat melanjutkan pelajaran kemenara gading dan bila mereka mendapat ijazah lalu terus mendapat pekerjaan dengan gaji yang setimpal dengan kecerdikan mereka. Bukan jadi cerdik, dapat ijazah, tak ada kerja dan berhutang dengan PTPTN pula.
  11. Rakyat malaysia juga mahu anak yang mereka didik ada akhlak dan jati diri. Apa makna cerdik tapi hodoh moralnya, lepak, berpeleseran, bohsia, bohjan, liar, sek bebas, dadah, pil kuda, metal, black metal, pelacuran dan banyak lagi masalah akhlak remaja yang menjadi mimpi buruk keluarga.
  12. Rakyat mengharapakan mereka dipimpin oleh pemimpin yang amanah, mengutamakan rakyat lebih dari diri mereka.
  13. Rakyat mengharapkan kekayaan negara ini dipulangkan kepada rakyat dan negara akan terus maju dan membangun.
  14. Inilah sebahagian dari harapan rakyat Malaysia, BN sudah gagal memenuhi hasrat ini. Sebab itu bila rakyat ditanya tentang tarikh 16 September, 86% dari mereka percaya bahawa perubahan itu akan berlaku.
  15. Sebenarnya rakyat bukan percaya ianya akan berlaku, tapi Rakyat mahu ianya berlaku.
  16. Kalau 16 September tidak berlaku perubahan, maka Rakyat sebenarnya amat berhasrat agar ianya berlaku pada 17 September atau hari-hari yang mendatang. Itu harapan rakyat malaysia, hanya pemimpin UMNO saja yang membutakan mata. Teruskan perjuangan......

1 comment:

Anonymous said...

Saya amat setuju dengan saudara bahawa rakyat mengharapkan perubahan yang positif.