Thursday, July 10, 2008

KUOTA JPA

UMNO BERMAIN WAYANG !

Hari ini wakil rakyat UMNO cuba menjadi hero apabila mereka mempertikaikan kuota baru biasiswa JPA iaitu 50% diberikan kepada bumiputera, 45% kepada bukan bumiputera dan 5% kepada kaum-kaum lain.

Persoalanya kenapa JPA sanggup merancang kouta yang sedemikian sedangkan mereka dibawah pengaruh kuasa yang ditunjangi UMNO. Berdasarkan apa berlaku beberapa persepsi boleh kita gariskan seperti berikut :

    1. Kerajaan sengaja menyediakan kouta sedemikan untuk memenangi hati masyarakat Cina dan India setelah sokongan dari Kaum ini merosot pada PRU 12 yang lalu.
    2. JPA adalah jabatan dibawah bidang kuasa Timbalan Perdana Menteri dan Wakil Rakyat UMNO yang paling lantang membangkitkan isu ini adalah Khairy Jamaludin. Apakah memang dah direncanakan sedemikian atau Khairy memang nak cari pasal dengan Najib.
    3. Mungkin Najib sendiri dah tak dapat fokus pada tanggungjawab dia, sehingga gagal membuat saringan sehingga isu ini dihidu oleh musuh dalaman politik beliau. Apakah mungkin Altantunya menghantui beliau…..?
    4. Yang pasti JPA melaksanakan kuota ini tanpa ada desakan dari MCA, Gerakan, MIC atau mana-mana parti gabungan BN dari Sabah dan jauh sama sekali dari DAP.
Sebab itu dalam soal ini apa yang berlaku hanyalah lakonan semata-mata untuk menunjukkan sayangnya UMNO pada bangsa. UMNO sepatutnya menyabung nyawa ketika mana Tun Dr. Mahathir menghakis keistimewaan Melayu dizaman rejim pemerintahannya, dibawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai bukti, saya antara orang yang menerima kesan pengkhianatan kepada bangsa sendiri (penghapusan keistimewaan Melayu) apabila terpaksa membayar hutang kepada JPA sebanyak RM22,260.00 kerana saya Melayu dan bumiputera.

Adly Zahari
10 Rejab 1429

1 comment:

mohd said...

asal kene bayar balik?