Friday, October 10, 2008

PAK LAH TEWAS PADA TEKANAN

  1. Seperti yang disebut oleh DSAI bahawa tindakan Pak Lah itu sudah dapat dijangkakan.
  2. Tuan Guru Nik Aziz mengistilahkan tindakan Pak Lah itu sudah terlambat.
  3. Dr Mahathir pula gembira kerana jangkaan beliau silap, beliau menjangkakan Pak Lah akan mempertahankan jawatan presiden UMNO.
  4. Kalau ditanya pemimpin UMNO memanglah mereka menganggap bahawa tindakan Pak Lah sebagai tindakan seorang negarawan. Pentingkan parti lebih dari diri beliau sendiri.
  5. Tapi realitinya tidak begitu. Umum sedia tahu bahawa reputasi Pak Lah merudum teruk selepas PRU 12 lalu. UMNO dan BN berada pada kedudukan bahaya.
  6. Ada seorang Dr…..bin Kardi menyebut bahawa hanya mereka yang tajam penglihatannya saja yang dapat melihat “legasi” Pak Lah. Tak payahlah mengampu!
  7. Apa jadi pada Islam Hadhari, NCER, ECER, Wilayah Iskandar, Modal Insan. Apakah kita dilihat cemerleng, gemilang, terbilang.
  8. BN mendapat mandat daripada rakyat dengan slogan Selamat, Aman, Makmur. Persoalannya bagaimana BN mengisi kemenangan tersebut.
  9. Walaupun pada peringkat awal Pak Lah telah mengemukakan pelan peralihan kuasa pada 2010, namun pelan itu terpaksa ditolak. Mungkin Tan Sri Muhyiddin dilihat sebagai individu pendesak bagi mengagalkan pelan ini.
  10. Desakan Muhyiddin datang bila beliau mengadakan pertemuan dengan Dr Mahathir. Sebab itu amaran Khairy agar ”orang luar” jangan campur tangan urusan rumahtangga UMNO ditujukan khas buat Dr.Mahthir. Tulisan Dr Mahathir dalam blognya ”Khairy dalam dilemma” bakal menjejaskan reputasi beliau dalam mengejar tahta Ketua Pergerakan Pemuda.
  11. Yang pasti, Pak Lah tak akan berundur kalau UMNO dan BN mahukan beliau. Beliau berundur kerana UMNO dan BN memberikan isyarat bahawa beliau perlu berundur.
  12. Pengumuman Pak Lah meberi ruang kepada Datuk Najib. Tok najib mungkin merasakan Tan Sri Muhyiddin adalah calon timbalan yang terbaik kerana ”Jasa” beliau. Dr Mahathir juga setuju Tan Sri Muhyiddin jadi Timbalan Presiden. Selain Muhyiddin mereka adalah ”Pak Lawak” kata Dr Mahathir.
  13. Pemimpin UMNO sedang bertarung, Rakyat apa khabar ?

1 comment:

Anonymous said...

Singgah sebentar ke blog tuan dan menjemput ke blog saya

harap dapat sisipkan blog saya ke blog tuan

http://jamaludinmdisa.blogspot.com/